För att få igång försäljning tar företag och butiker till diverse olika knep. Förr i tiden skickade man ut rabattkuponger med posten. Numera hittar vi erbjudanden i våra mejlkorgar, på nätet och genom olika medlemskap. Även välkomstbonusar är ett fenomen som fått slagkraft på senare år. Här går vi igenom olika sätt företag gör för att locka till sig kunder.
Att som företagare sticka ut från mängden och locka till sig köpare är lättare sagt än gjort. Det räcker såklart inte med att skapa en trevlig butik eller webbshop och hoppas på att kunderna hittar dit. Du måste erbjuda det där lilla extra, skapa lite buzz. Hur du gör det är olika från fall till fall.
Det viktigaste när du vill synas är att skapa en så kallad USP, unique selling point. Alltså visa upp varför just ditt företag är så speciellt. Kanske har ni landets bästa priser, kläderna med snyggast design eller stans trevligaste kundtjänst. Eller så är sitt företag Coca Cola, och då räcker det som USP. Oavsett, så är ens USP något man måste trycka på i sin marknadsföring, så att man sticker ut och syns.
Konsten att konkurrera
I dagens konkurrensutsatta läge räcker det dock inte att vara unik, det kommer snabbt att dyka upp en konkurrent som är ännu mer unik, som har samma varor som du men ännu billigare, eller som får en starkare coolhetsstämpel. Därför måste man bjuda på det där lilla extra.
En bransch som är extremt konkurrensutsatt är spelbranschen och branschen för online casino. Ett sätt för spelbolagen att locka till sig nya kunder är genom så kallade välkomstbonusar. Om du exempelvis registrerar dig för spel på 888 casino får du 100 kronor i bonus att spela för, som ett tack för att du valde just dem. I Sverige är det enbart tillåtet med just välkomstbonusar i samband med registrering, men i flera andra länder kan spelbolag belöna sina kunder med exempelvis veckobonus eller prestationsbaserade bonusar, som ett sätt att hålla kvar kunderna.
Rea lockar kunder
Ett annat sätt att locka till sig kunder och öka sin försäljning är genom kampanjer av olika slag. I Sverige har mellandagsrean varit en storsäljande period sedan många år. Folk handlar för miljonbelopp inför jul, för att ge bort julklappar. När sedan julen är slut sänker många butiker sina priser, för att inte hamna i en försäljningsdipp när folk oftast har väldigt tunna plånböcker.
På senare år har en ny kampanjdag dykt upp med buller och bång – Black Friday. Den svarta fredagen är ett känt fenomen i USA sedan många år tillbaka, men började dyka upp i Sverige först för cirka fem år sedan, och innebär numera den enskilt största försäljningsdagen för många företag. Black Friday infaller fredagen efter Thanksgiving, som i sig alltid infaller på en torsdag. De flesta amerikaner tar ledigt denna fredag för att kunna tillbringa tid med familjen, och detta utgör därför startskottet för julhandeln. För att locka kunder denna dag började företagen sänka priserna och locka med kampanjer. Numera har Black Friday spridit sig till hela helgen, och benämns som Black Weekend. Även veckan före erbjuds många rabatter, och kallas då Black Week. Även Black Month har dykt upp, och syftar då på hela månaden november.
Kampanjer under året
Det krävs inte en speciell dag för att kunna erbjuda rabatter. Många företag skickar ut nyhetsbrev till sina mest trogna kunder, som då kan få tillgång till speciella erbjudanden när som helst under året. Dessa kan man också hitta om man följer ett företag i deras sociala kanaler, såsom Facebook och Instagram. Under året infaller olika temadagar, såsom våffeldagen eller kanelbullens dag. Den 23 april infaller exempelvis Världsbokdagen, som alltså hyllar författare och böcker. Om du äger ett bokföretag kan du exempelvis erbjuda en specialrabatt just då. Eller så kan man använda sig av speciella högtider för att erbjuda rabatt. Den 14 februari infaller Alla Hjärtans dag, så den som säljer romantiska presenter kan lansera en kampanj i samband med detta.
För att inte tala om julrabatt. Julhandeln är för de flesta företag den mest storsäljande perioden, och för att inte hamna på efterkälken är det nödvändigt att erbjuda olika typer av kampanjer och rabatter. I Sverige är det populärt att skapa speciella julkalendrar med olika erbjudanden dag för dag. Varje dag har en ny “lucka” i vilket man hittar ett speciellt erbjudande som bara erbjuds denna dag. När man vet att en viss vara är rabatterad enbart en dag kan detta leda till stressköp, vilket kan vara gynnsamt för försäljningen.
Så företag kan ta till olika knep för att locka till sig kunder. Men för kunderna är det också ett ypperligt tillfälle att göra fynd. Så håll koll på de olika kampanjdagarna, såsom Black Friday och Mellandagsrean. Och glöm inte att anmäla dig till nyhetsbrev och att följa bolag i sociala medier, för att alltid få nys om de senaste rabatterna och kampanjerna!